ראש בראש: רכב סולארי-חשמלי לעומת במבובייק סולארי-חשמלי
אם נטה אוזן לנשיא ארצות הברית ברק אובמה ונקשיב לו באמת נראה שבראש סדר העדיפויות הבינלאומי עומד נושא אחד מעל כולם והוא ההתחממות הגלובאלית. הוא הצליח במשך שנות כהונתו לרתום מדינות רבות בעולם לנושא חשוב זה אך נראה שללא עזרתנו, אזרחי העולם "הפשוטים", לא נצליח לעצור את ההתחממות.
ענפי התעשייה והתחבורה נמצאים במוקד השיח הבינלאומי ונחשבים לתחומים שדורשים שינוי יסודי, למזלנו יש לא מעט התפתחויות שמבשרות על צעדים בכיוון הנכון בעיקר בתחום התחבורה.
בכתבה זו נחשוף אתכם לשני סוגים של כלי תחבורה חדשים שמנסים לספק מענה לסוגייה הסביבתית הבוערת כל כך: רכב סולארי-חשמלי בעל שלדת מתכת ובמבובייק סולארי-חשמלי. נספר לכם קצת עליהם, נשווה ביניהם ונראה מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
במבובייק סולארי-חשמלי:
אופני במבוק אינם המצאה חדשה, הם פותחו כבר במאה ה-19. אך במבובייק סולארי-חשמלי זו המצאה חדשה שפותחה לראשונה בישראל. כשמו כן הוא – עשוי משלדת במבוק בתהליך ייצור ידני והוא מפיק חשמל מפאנלים סולאריים. הבמבובייק קלים מאוד, כלומר נדרשת פחות אנרגיה כדי להניע אותם ובשילוב המנוע והסלולה המתקדמים יש להם טווח נסיעה גדול יותר מכל אופניים חשמליים אחרים.
רכבים סולאריים-חשמליים בעלי שלדת מתכת:
יש כמה סוגים של רכבים סולאריים-חשמליים אך בכלליות ניתן לומר שמדובר באופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת שמפיקים חשמל מאנרגיית השמש בעזרת פאנלים. רכבים סולאריים-חשמליים הומצאו בעשורים האחרונים, עת החלו להבין את היתרונות של פאנלים סולאריים. חלקם נטענים רק מאנרגיית השמש בעוד אחרים משלבים בין טעינה סולארית לבין טעינה חשמלית.
יצאנו להשוות…
ידידותיות לסביבה: בעת הייצור הידני של במבובייק סולארי-חשמלי לא נפלטים גזי חממה בעוד שבייצור של רכב סולארי-חשמלי כן נפלטים. הבמבובייק מיוצר מצמח זמין וזול בטבע ובעל כושר התחדשות מהיר. למקבילו – שלדת מתכת, שהיא יקרה, נדירה יותר בטבע ובלתי מתכלה.
נוחות שימוש: הגודל (לא) קובע – רכבים סולאריים-חשמליים באשר הם צריכים לשאת פאנלים סולאריים, לכן מטבע הדברים הם יהיו גדולים וכבדים יותר. תלת-אופן וקוואד-אופן סולאריים בעלי שלדת מתכת שוקלים בין 40 קילוגרמים ל-75 קילוגרמים. למעשה יש רכבים סולאריים-חשמליים שלא ניתן להניע בכוח הפידול מאחר והם כבדים מדי. בשל משקלם הכבד נדרשים פאנלים סולאריים בשטח כולל של 4 מטרים רבועים כדי לספק להם אנרגיה. בפועל מאחר ולא ניתן "להעמיס" פאנלים סולאריים גדולים כל כך מסתפקים היצרנים בפאנלים קטנים יותר. התוצאה – כדי שרכב סולארי-חשמלי יטען במלואו הוא צריך לעמוד תחת שמש ישירה במשך 4-8 שעות, אחרת הפאנל הסולארי יספק רק כ-20% מתצרוכת האנרגיה של הרכב.
לעומתם, במבובייק סולארי-חשמלי קל מאוד, המשקל שלו נע בין 20 קילוגרמים ל-30 קילוגרמים, לרבות מנוע וסוללה. משמעותו של המשקל הנמוך הוא שכדי לספק אנרגיה לבמבובייק סולאריים-חשמליים נדרשים פאנלים סולאריים בשטח של 0.75 מטרים רבועים. פאנלים הקטנים פי 5 מאלו שנדרשים לרכב סולארי-חשמלי בעל שלדת מתכת. מסקנה: במבובייק סולאריים-חשמליים יהיו צרים יותר, נוחים יותר, הם יאפשרו תנועה במגוון תנאי שטח ויבזבזו פחות מקום במרחב הציבורי.
בטיחות: יש קשר הדוק בין משקל כלי הרכב לבין בטיחות הרוכב והולכי הרגל. ההגיון הוא פשוט: ככל שכלי הרכב כבד יותר כך גדל הנזק בעת תאונה (לא עלינו). מסיבה זו במבובייק סולאריים-חשמליים נחשבים לבטיחותיים יותר מהאלטרנטיבה הכבדה ממתכת.
מחיר: מחיריהם של רכבים סולאריים-חשמליים בעלי שלדת מתכת נעים בין 3,000- 5,000 דולרים. מחירם של במבובייק סולאריים-חשמליים נע סביב 1,000 – 2,000 דולרים. הבדל משמעותי לכל הדעות.
טווח נסיעה: משקלם הנמוך של במבובייק סולאריים-חשמליים בשילוב עם צריכת חשמל יעילה במיוחד שעומדת על 120 וואט, באה לידי ביטוי בטווח נסיעה של 100 עד 200 קילומטרים. מנגד, המשקל הגבוה של רכבים סולאריים-חשמליים בעלי שלדת מתכת בשילוב עם צריכה של 250 עד 500 וואט, באים לידי ביטוי בטווח נסיעה מקסימאלי של 50 קילומטרים בלבד.
אם כן נראה שבמבובייק סולאריים-חשמליים מהווים את הדור הבא של כלי הרכב הידידותיים לסביבה, זאת מאחר והם מאפשרים לנצל את אנרגיית השמש באופן אופטימאלי, הם בטיחותיים יותר, אקולוגיים יותר, יעילים יותר, נוחים יותר ולא פחות חשוב מכך – זולים הרבה יותר.