יש לך דף עסקי בפייסבוק? בלי פרסום לא תקבל חשיפה
אם פעם היינו נחשפים לתכנים של כל עמוד פייסבוק שלחצנו לו "לייק", היום החשיפה האורגנית של פוסטים בדפים עסקיים שואפת לאפס. למה זה קורה, ואיך אפשר להתגבר על המכשול?
פעם, עד לפני כמה שנים, לפני עידן הפרסום הממומן בפייסבוק וכשלא היו יותר מדי דפים עסקיים שהתחרו על תשומת הלב שלנו בניוזפיד, בעלי עסקים נהנו מפלטפורמה לפרסום לגמרי בחינם, עם פוסטים ועדכונים שהגיעו לכל אחד ואחת מהאוהדים שלהם. השיטה היתה פשוטה מאוד: גולשים לוחצים "לייק" לעמוד, הופכים לאוהדים, ומאותו הרגע הם נחשפים לכל עדכון ופרסום שעולה לדף.
מה השתנה מאז?
אחרי שפייסבוק השיקה את מערכת הפרסום בתשלום, ובמקביל ליותר ויותר דפים עסקיים שנפתחו והחלו למלא את הפיד שלנו – החשיפה האורגנית של פוסטים החלה לרדת בהדרגה לכ-20%, 10%, 5%, 2%, והיום היא כבר ממש שואפת לאפס.
אם אתם מנהלים דף עסקי ותהיתם למה הפוסטים שלכם מגיעים לאחרונה למעט מאוד גולשים, למה רק אמא שלכם ועוד איזה קולגה עושים לכם לייק לכל פוסט שאתם מעלים, ובעצם – למה אתם בעצמכם כבר כמעט לא רואים פוסטים שעולים בדפים שלחצתם להם "לייק" – זו הסיבה. כן, זו לא טעות: פייסבוק פשוט לא רוצה שהאוהדים יראו את הפוסטים שאתם מעלים לדף שלכם.
למה זה קורה?
כמו בתשובות להרבה שאלות אחרות, גם כאן התשובה היא כסף. כשפוסט לא מקבל חשיפה אורגנית, אין ברירה אלא לקדם אותו בתשלום באמצעות פרסום ממומן כדי שיגיע לקהל הרצוי, וזה בדיוק מה שפייסבוק רוצה: לגרום לבעלי עסקים לשלם עבור כל חשיפה שהם מקבלים ברשת החברתית.
הסיבה המשנית לצמצום החשיפה של פוסטים היא התחרות הגבוהה שיש על הפיד שלנו. עם מאות ואלפי דפים שלחצנו להם "לייק" ומפרסמים עדכונים באופן קבוע, אין שם מקום לכולם וצריך להתחיל לסנן. איך עושים את זה? ניחשתם נכון: מתחילים לגבות כסף על קידום של כל פוסט, ומי שלא ישלם – יעלם.
מי בכל זאת רואה את הפוסטים שעולים לדף ללא פרסום ממומן?
רק משתמשים שהפגינו מעורבות גבוהה לאורך זמן בעמוד פייסבוק מסוים, ושבאופן קבוע מביעים עניין בפוסטים שעולים לדף (לוחצים לייק, מגיבים או משתפים עם חברים) – ממשיכים להיחשף לתכנים, אך בהחלט לא כולם. בפועל, היחידים שמפגינים מעורבות כזו הם חברים, קולגות ובני משפחה קרובים של בעל העסק, ולכן רק הם ימשיכו לראות את התכנים העולים לדף – אך גם זה צפוי להיפסק בקרוב. הדרך היחידה להתגבר על המכשול היא לשלם כסף, ולקדם את הפוסט בתשלום.
פרסום בפייסבוק: עולה כסף, אבל יש גם יתרונות
אמנם לקדם פוסט בתשלום יעלה לכם כמה שקלים ביום, אבל יש לו יתרונות חשובים שלא היו קיימים אלמלא השימוש במערכת הפרסום – והמרכזי שבהם הוא פילוח של קהל היעד. כל פוסט ממומן ניתן לכוון לקהל מאוד ספציפי שנרצה שייחשף למידע, בלי קשר לשאלה אם הוא חלק מהאוהדים בעמוד או לא.
כך, ניתן לקדם את התכנים בדף רק לגברים או רק לנשים, לטווח גילאים מסוים או לתושבי ישובים רלוונטיים, לבעלי מקצוע או תפקיד מסוים, בעלי תחומי עניין מוגדרים – ואפילו לרשימת תפוצה מדויקת או לגולשים שביקרו לאחרונה באתר או בדף נחיתה שלנו.
יתרון חשוב אחר הוא החשיפה הגבוהה שמשיג תוכן המקודם בתשלום: תמורת תקציב מינימום של 10 שקלים ביום, מודעת פוסט בפייסבוק תגיע לחשיפה של כמה מאות גולשים מתוך קהל היעד הרצוי, ותקציב של כמה מאות שקלים יגיע לעשרות אלפים מהם – רובם קהל שלא היה נחשף לפוסט אלמלא הקידום.
השורה התחתונה: לקדם או לא לקדם?
המסקנה היא שכיום, ניהול תוכן לדף עסקי ללא קידום ממומן הוא חסר משמעות, מאחר שכל אחד מהפוסטים שיעלו לדף יגיע לכמות זניחה של אוהדים ולא ישיג אפקט שיווקי אמיתי. הדרך היחידה להתגבר על מכשול החשיפה היא להיעזר במערכת הפרסום של פייסבוק, ולקדם בתשלום כל אחד מהפוסטים העולים לדף. תוכן שלא שווה קידום ממומן, כנראה שלא צריך לעלות לדף מלכתחילה.
נכתב בשיתוף עם מליס, המתמחה בקידום, פרסום ושיווק עסקים בפייסבוק